Zoeken

Verkoop nieuwe motoren 2016 in de lift

4 januari 2017
We zijn nog lang niet terug op het niveau van voor de kredietcrisis, maar de verkoop van nieuwe motoren is het afgelopen jaar met 11,7% gegroeid. Voor het zesde jaar op rij is BMW Motorrad marktleider in Nederland.

Het eerste halfjaar had Yamaha nog het veld aangevoerd en leek BMW niet te kunnen profiteren van de aantrekkende markt, maar dat bleek een bewuste strategie te zijn: per 1 augustus is BMW in de productie overgestapt op Euro4 en daar had de Nederlandse importeur op ingespeeld.

Edgar Kleinbergen, directeur BMW Motorrad Nederland:
In augustus ging de fabriek over op de productie van Euro4. Wij wilden niet dat de verkoop van Euro3 en Euro4 door elkaar zou gaan lopen, omdat het vooral technische aanpassingen betreft waar de klant weinig tot niks van merkt. Het zou tot vreemde situaties hebben geleid waarbij een Euro3 en Euro4 versie naast elkaar in de showroom staan, met een korting voor die Euro3. Dat is aan de klant niet uit te leggen en is ook niet des BMW’s.


De sterke verkoop het tweede halfjaar van 2016 heeft ook Edgar Kleinbergen verbaasd. “Ik wist wel dat we weer marktleider zouden worden, maar dat we bijna 120 motoren meer dan Yamaha hebben verkocht heeft ook mij verbaasd, ik had gedacht dat het verschil iets van twintig motoren was geweest. De sterke eindejaarssprint heeft BMW ook haar grootste klant, de Nederlandse politie te danken, waarvoor er in december flink wat motoren moesten worden uitgeleverd.

Verkoop Marktaandeel
Merk 2016 2015 verschil 2016 2015
BMW 1.967 1.807 8,85% 15,61% 15,97%
Yamaha 1.859 1.690 10,00% 14,75% 14,93%
Honda 1.554 1.173 32,48% 12,33% 10,36%
Kawasaki 1.506 1.265 19,05% 11,95% 11,18%
Suzuki 1.205 1.169 3,08% 9,56% 10,33%
Harley-Davidson 1.022 949 7,69% 8,11% 8,38%
KTM 968 845 14,56% 7,68% 7,47%
Triumph 657 518 26,83% 5,21% 4,58%
Ducati 510 540 -5,56% 4,05% 4,77%
Piaggio 415 404 2,72% 3,29% 3,57%
Husqvarna 121 101 19,80% 0,96% 0,89%
Kymco 102 164 -37,80% 0,81% 1,45%
Moto Guzzi 65 54 20,37% 0,52% 0,48%
Zero 61 32 90,63% 0,48% 0,28%
MV Agusta 54 84 -35,71% 0,43% 0,74%
Aprilia 46 74 -37,84% 0,36% 0,65%
Peugeot 28 34 -17,65% 0,22% 0,30%
Overig 464 415 11,81% 3,68% 3,67%
Totaal 12604 11318 11,36% 100,00% 100,00%

BMW is dus voor het zesde jaar op rij het best verkochte motormerk, maar de Duitsers leverden wel 0,42% marktaandeel in omdat de groei van 8,85% kleiner was dan de totale groei van 11,67%. Ook Yamaha groeide minder hard dan de totale markt, maar heeft die tweede plaats nog steeds stevig in handen. 

Opmerkelijk is ook de enorme groei van bijna 33% die Honda heeft gerealiseerd. Deels dankzij de komst van de al in 2014 aangekondigde Africa Twin, deels doordat Honda in 2015 door leveringsproblemen werd geplaagd. Daarnaast zijn in december nog veel PCX150 en CB650F geregistreerd door dealers die op de valreep hun bonus nog moesten veiligstellen. 

Dat met die extra registraties in december (80 ten opzichte van 25 in 2015) ook mooi Kawasaki is verdreven van de derde plaats zal Honda niet ongelegen zijn gekomen. In Japan wordt heel erg veel belang gehecht aan marktaandeel en het zal ze niet lekker hebben gezeten dat ze door Kawasaki voorbij waren gestreefd. 

Kawasaki is op de valreep weliswaar door Honda ingehaald, maar heeft ook afgelopen jaar weer een ontzettend goed jaar achter de rug met een groei van 20%. Het sterke punt van de Groenen is dat zij het over de hele linie goed doen en - in tegenstelling to Yamaha met de MT-07/MT-09 en BMW met de R1200GS/RT - niet te veel leunen op een paar modellen. 

De ER-6n en ER-6f, Z800, Z1000 en Z1000SX en beide Versys modellen 650 en 1000 staan wat absolute aantallen betreft weliswaar niet in de top 5, maar zijn wel allemaal goed in trek. De MT-09 / Tracer 900 daarentegen is bij Yamaha al verantwoordelijk voor bijna een kwart van de verkoop, terwijl bij BMW het aandeel R1200 GS en GS Adventure bij elkaar opgeteld zelfs bijna 38% is.

Markt exclusief scooters

Verkoop Marktaandeel
Merk 2016 2015 verschil 2016 2015
BMW 1.892 1.742 8,61% 17,04% 17,93%
Yamaha 1.596 1.360 17,35% 14,37% 14,00%
Kawasaki 1.459 1.202 21,38% 13,14% 12,38%
Honda 1.218 866 40,65% 10,97% 8,92%
Harley-Davidson 1.022 949 7,69% 9,20% 9,77%
Suzuki 1.016 975 4,21% 9,15% 10,04%
KTM 929 814 14,13% 8,37% 8,38%
Triumph 657 518 26,83% 5,92% 5,33%
Ducati 510 540 -5,56% 4,59% 5,56%
Husqvarna 121 101 19,80% 1,09% 1,04%
Moto Guzzi 65 54 20,37% 0,59% 0,56%
Zero 61 32 90,63% 0,55% 0,33%
MV Agusta 54 84 -35,71% 0,49% 0,86%
Aprilia 40 61 -34,43% 0,36% 0,63%
Overig 464 415 11,81% 4,18% 4,27%
Totaal 11104 9713 14,32% 100,00% 100,00%


Als we de scooters buiten beschouwing laten en ons puur richten op de motormarkt boven de 125cc, dan ziet de verdeling van de taart er ineens heel anders uit. BMW blijft dan marktleider met 1892 units, maar het gat met Yamaha is dan ineens gegroeid tot bijna 300 stuks. Terwijl Kawasaki dan de derde plaats van Honda weer heeft overgenomen en het gat op Yamaha heeft verkleind. Met een groei van meer dan 40% blijft Honda wel de grootste stijger (een klein merk als Zero buiten beschouwing latend).

Het best verkochte model was het afgelopen jaar -opnieuw- de BMW R1200GS Adventure, wat ten dele voor rekening van de aanbesteding van de Nederlandse politie komt. Met 410 verkochte Adventure’s (en nog eens 331 gewone GS’en, in totaal dus 741 stuks) steekt BMW’s avontuurlijke boxer er met kop en schouders bovenuit. Yamaha voert de lijst weliswaar aan, maar maakt bij het RDC geen verschil tussen de MT-09 en Tracer 900, en de MT-07 en Tracer 700, waardoor de cijfers nu behoorlijk vertekend zijn. 

Aandeel per merk
Merk Model 2016 2015 verschil 2016 2015
1 Yamaha MT-09 / Tracer 900 461 508 -9,25% 24,80% 30,06%
2 BMW R 1200 GS Adventure 410 338 21,30% 20,84% 18,71%
3 Yamaha MT-07 / Tracer 700 398 335 18,81% 21,41% 19,82%
4 BMW R 1200 GS 331 276 19,93% 16,83% 15,27%
5 Suzuki V-Strom 650 261 243 7,41% 21,66% 20,79%
6 BMW R 1200 RT 260 292 -10,96% 13,22% 16,16%
7 Kawasaki Versys 650 235 131 79,39% 15,60% 10,36%
8 Honda CB650F 233 151 54,30% 14,99% 12,87%
9 Honda NC 750X 226 195 15,90% 14,54% 16,62%
10 Honda CRF1000 Africa Twin 210 0 13,51% 0,00%
11 Kawasaki Z800 196 198 -1,01% 13,01% 15,65%
12 BMW S1000XR 169 99 70,71% 8,59% 5,48%
13 Suzuki V-Strom 1000 149 176 -15,34% 12,37% 15,06%
14 Kawasaki Versys 1000 132 132 0,00% 8,76% 10,43%
15 Suzuki GSR750 129 80 61,25% 10,71% 6,84%
16 Kawasaki ER-6n 122 120 1,67% 8,10% 9,49%
17 Kawasaki Z1000SX 114 75 52,00% 7,57% 5,93%
18 Yamaha FJR1300 113 70 61,43% 6,08% 4,14%
19 BMW F 700 GS 112 129 -13,18% 5,69% 7,14%
20 BMW K 1600 GT/GTL 111 78 42,31% 5,64% 4,32%
Suzuki SV650 111 9,21% 0,00%
Triumph Bonneville T120 111 16,89% 0,00%

 

Markt ten opzichte van topjaar 2008

De markt mag in 2016 voor derde jaar op rij zijn gegroeid, ten opzichte van het topjaar 2008 vlak voor de wereldwijde kredietcrisis toesloeg staat de teller nog steeds op -25,66%. Het enige merk dat de afgelopen 10 jaar redelijk stabiel is gebleven is BMW, dat rond 2010 weliswaar iets inleverde, maar het afgelopen jaar ten opzichte van 2008 zelfs licht is gegroeid. De dreun van de kredietcrisis is het hardst bij Suzuki aangekomen. In 2008 nog riant marktleider met een marktaandeel van bijna 20% - Suzuki verkocht in 2008 1.042 motoren méér dan Yamaha op de tweede plaats, is Suzuki naar de vijfde plaats weggezakt en staat de teller ten opzichte van topjaar 2008 op -63,57%. 

De grootste klap heeft Aprilia echter te verwerken gehad, maar dat heeft buiten de crisis nog een heel andere achtergrond. In 2008 werd Aprilia - samen met Moto Guzzi en Moto Morini - in Nederland gevoerd door Moto Tricolore, een privé onderneming van de Louwman Group (waar ook B.V. Nimag, importeur van Suzuki onder valt), dat over een goed verkoop- en marketingkanaal beschikte. Sinds Aprilia bij Piaggio is ondergebracht is het merk duidelijk het kind van de rekening geworden - bij Piaggio ligt het accent voor 95% op scooters. Hetzelfde zien we bij Moto Guzzi, dat in 2016 nog maar 1/3 van de aantallen van 2008 verkocht. 

Tegenover de uitschieters in negatieve zin zijn er ook twee uitschieters in positieve zin: Kawasaki en KTM. Ten opzichte van topjaar 2008 is KTM het afgelopen jaar maar liefst 44,48% gegroeid, wat volledig te danken is aan de uitbreiding van KTM in het Street segment. In 2008 had KTM nog maar een handjevol modellen voor op straat, in 2015 werden in Oostenrijk (en India, waar bij partner Bajaj de productie van de 125/200/390 Duke en RC 125/200/390 plaatsvindt) al meer Street dan Offroad motoren geproduceerd. 

Ook bij Kawasaki kon afgelopen maandag op taart worden getrakteerd. Ten opzichte van topjaar 2008 heeft Kawasaki een groei van bijna 20 procent gerealiseerd, waar de productie in Japan nog steeds ver verwijderd is van het niveau van 2008. Ter illustratie: in het fiscale jaar 2008 (fiscale jaren lopen in Japan van april t/m maart) produceerde Kawasaki 161.627 motoren, in het fiscale jaar 2014 lag dat op 63.193 stuks. Ten opzichte van het hoogtepunt van de crisis (of dieptepunt, net hoe je het bekijkt) is Kawasaki van 564 naar 1.506 gegroeid, ofwel bijna een driedubbele groei in drie jaar tijd.

Verkoop verschil Marktaandeel
Merk 2016 2013 2008 2008 2016 2013 2008
BMW 1.967 1.549 1.948 0,98% 15,61% 16,76% 11,49%
Yamaha 1.859 977 2.266 -17,96% 14,75% 10,57% 13,37%
Honda 1.554 1.430 2.158 -27,99% 12,33% 15,47% 12,73%
Kawasaki 1.506 564 1.264 19,15% 11,95% 6,10% 7,46%
Suzuki 1.205 897 3.308 -63,57% 9,56% 9,70% 19,51%
Harley-Davidson 1.022 845 1.388 -26,37% 8,11% 9,14% 8,19%
KTM 968 753 670 44,48% 7,68% 8,15% 3,95%
Triumph 657 647 682 -3,67% 5,21% 7,00% 4,02%
Ducati 510 473 632 -19,30% 4,05% 5,12% 3,73%
Piaggio 415 280 428 -3,04% 3,29% 3,03% 2,52%
Husqvarna 121 84 91 32,97% 0,96% 0,91% 0,54%
Kymco 102 74 63 61,90% 0,81% 0,80% 0,37%
Moto Guzzi 65 50 182 -64,29% 0,52% 0,54% 1,07%
Zero 61 19 0 0,48% 0,21% 0,00%
MV Agusta 54 61 56 -3,57% 0,43% 0,66% 0,33%
Aprilia 46 127 638 -92,79% 0,36% 1,37% 3,76%
Peugeot 28 8 100 -72,00% 0,22% 0,09% 0,59%
Overig 464 406 1.080 -97,08% 3,68% 4,39% 6,37%
Totaal 12604 9244 16954 -25,66% 100,00% 100,00% 100,00%