Zoeken

Triumph doet poging nieuw snelheidsrecord

3 september 2013
De 52 Express is niet de enige sigaar die een nieuw snelheidsrecord wil gaan vestigen. Ook bij de Amerikaanse Triumph importeur wordt hard gewerkt aan de Castrol Rocket, een streamliner die wordt aangedreven door twee Rocket III motorblokken, die samen goed zijn voor 1000 pk. Net als de 52 Express hoopt Triumph met de Castrol Rocket de magische 400 mijl per uur grens te gaan doorbreken.

Triumph Castrol Rocket

Al sinds mensenheugenis is er een hevige concurrentiestrijd geweest tussen de Verenigde Staten en Groot Brittannië als het om snelheidsrecords gaat. Werd in het grijze verleden het gevecht om het snelheidsrecord tTriumph Castrol Rocket
Triumph Castrol Rocket
Triumph Castrol Rocket
ussen beide titanen voornamelijk op vier wielen uitgevochten, met de komst van de Britse 52 Express en de Amerikaanse Triumph Castrol Rocket is ditmaal de handschoen om het wereldrecord voor motoren opgepakt.

Met de Castrol Rocket keert het Britse motormerk Triumph terug naar de legendarische zoutvlakte van Bonneville. Met het uiterlijk van een straaljager en een dubbeldikke Triumph krachtbron zal AMA-coureur Jason DiSalvo voor het FIM wereldrecord, dat momenteel nog op 376,363 mph -605,64 km/u- staat, en de magische 400-mijl (643,88 km/u) grens gaan.

Triumph heeft een rijke geschiedenis op de zoutvlakte van Bonneville, met motoren als de Devil’s Arrow, Texas Cee-gar, Dudek/Johnson en Gyronaut X1 werden in het verleden verschillende snelheidsrecords gezet. In de periode tussen 1955 en 1970 is, met een tussenpauze van 33 dagen, een Triumph altijd de snelste van de wereld geweest. De Triumph Castrol Rocket wil deze titel weer terugbrengen naar haar rechtmatige eigenaar. Niet voor niets draagt het meest bekende Modern Classic-model van Triumph al decennia trots de naam Bonneville.

Op de beroemde zoutvlakte in de Amerikaanse staat Utah wordt deze week met de Triumph Castrol Rocket getest, een streamliner oftewel “sigaar” die wordt aangedreven door twee motorblokken van de Triumph Rocket III, samen goed voor meer dan 1000 paardenkrachten. Na de testweek volgt een korte evaluatie en direct daarna volgende week de aanval op het wereldsnelheidsrecord voor “streamline” motorfietsen.

Jason DiSalvo:
Land speed racing is de meest pure vorm van motorsport. Je moet in een constant gevecht tegen de elementen alle middelen, alle technieken en al je doorzettingsvermogen gebruiken. Op de zoutvlakte is weinig grip, terwijl de wind je alle kanten op probeert te blazen. Toch is het meest bijzondere aan Bonneville het slag volk daar. De omstandigheden zijn zo uitdagend dat mensen die weinig gemeen lijken te hebben, het daar toch samen moeten doen om de snelste van de wereld te worden.

Triumph Castrol Rocket

Greg Heichelbech van Triumph Motorcycles North America:
Dit project is een hommage aan de geschiedenis van zowel Triumph Motorcycles als onze partner Castrol, waarbij het draait om innovatie, moed en doorzettingsvermogen. Het is een prachtig moment om tegelijkertijd onze historie als motormerk te eren en nieuwe historie te schrijven.

De Triumph Castrol Rocket wordt zoals gezegd aangedreven door twee Rocket III motoren, die samen goed zijn voor een cilinderinhoud van 2.970 cc. Aan het motorblok zijn flink wat aanpassingen gedaan, naast het verkleinen van de cilinderinhoud -een Rocket III hTriumph Castrol Rocketeeft standaard een inhoud van 2.294 cc, wordt het motorblok nu door ethanol gevoed. Volgens specificatie moet de streamliner goed zijn voor een vermogen van 1.000 plus pk bij 9.000 toeren per minuut en een koppel van 700 Nm.

De twee achter elkaar geplaatste motorblokken zijn opgehangen in een Carbon Kevlar Monocoque frame, dat van door Hot Rod Conspiracy speciaal ontwikkelde aluminium swingarmen met Öhlins TTX36 volledig instelbare vering is voorzien. De Triumph Castrol Rocket heeft de vorm van een streamliner (sigaar) en valt daarmee in de klasse Division C - Type V. De afmetingen van de sigaar zijn 762 x 60 x 91 cm.