Zoeken

Tolheffing zuid-zijde Stelvio ophanden

14 augustus 2013
In navolging van Oostenrijk, waar het heffen van tol op mooie bergpassen de normaalste gang van zaken is, wil ook Italië tol gaan heffen op de zuidkant van de Stelvio, met 48 haarspeldbochten de indrukwekkendste bergpas van de Italiaanse provincie Bolzano. Het initiatief staat echter onder vuur van de CIM, de Italiaanse versie van onze MAG, die het voorstel te absurd voor woorden vindt.

Stelvio

Al anderhalf jaar wordt in Italië een felle discussie gevoerd over de invoering van tol aan de zuidzijde van de Stelvio, dé toeristische trekpleister van de Zuid-Tirolse regio. De tolheffing is het initiatief van de president van de provincie Bolzano, Luis Durnwalder, die de Oostenrijkse tolheffing als goed voorbeeld ziet. In Oostenrijk moet voor passen als de Timmelsjoch en de Großglockner worden betaald om het onderhoud van de bergpassen te kunnen financieren.

Volgens Durnwalder is de tolheffing noodzakelijk voor het onderhoud en ontwikkeling van de weg vanuit het oogpunt van toerisme, milieu en cultuur, maar de CIM (Coordinamento Italiano Motociclisti) betwijfeld of het geld daarvoor zal worden gebruikt. De CIM vraagt zich af waarom ondanks het slechte wegdek momenteel niets aan onderhoud wordt gedaan, als de bergpas cultureel zo belangrijk is als Durnwalder dat stelt.

De bedragen die Durnwalder voor de tolheffing voor ogen heeft zijn een schijntje van wat in Oostenrijk moet worden betaald. Bij de Timmelsjoch moet € 12 worden afgetikt, terwijl dat bij de Großglockner zelfs € 22 is. Per keer. De Stelvio zou daarentegen voor auto's en motoren 'maar' € 10 gaan kosten, per week. Alleen elektrisch aangedreven voertuigen zouden geen tol hoeven te betalen.

Oorspronkelijk zou de tolheffing op 1 januari 2013 zijn ingegaan, maar die invoering werd uitgesteld. Volgens Durnwalder vanwege technische problemen bij het invoeren van de tol, maar volgens de CIM zou Durnwalder zijn bezweken onder de druk van massale protesten van de bevolking, dankzij inspanningen van de CIM en Italiaanse media die dit hadden opgepakt.

Het probleem leek hiermee van de kaart, maar onlangs heeft Durnwalder opnieuw kenbaar gemaakt de tolheffing per 2014 in te willen gaan voeren. Als reactie heeft de CIM haar online petitie tegen de tolheffing opnieuw opengesteld, om genoeg handtekeningen te verzamelen om de tolheffing tegen te gaan houden.

De petitie tegen tolheffing op de Stelvio is hier te vinden.