Zoeken

Terugroepacties om probleem Brembo PR16 rempomp

2 januari 2018
Brembo heeft de plank goed misgeslagen bij de productie van de PR16 rempomp. De uit synthetisch polymeer vervaardigde remzuiger kan mogelijk scheuren, waardoor de remdruk wegvalt. Aprilia en Ducati hebben als gevolg van de productiefout al verschillende modellen teruggeroepen, en daar zal het waarschijnlijk niet bij blijven.

Een foutje met verstrekkende gevolgen, gezien de populariteit van Brembo remmen met name in het sportieve segment. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat de keuze om de zuiger van de PR16 rempomp van een synthetisch polymeer te vervaardigen, polyfenyleensulfide (PPS) om precies te zijn, niet de meest slimme keuze is geweest, daar de PPS zuigers onder zware druk mogelijk kunnen bezwijken. 

Het probleem deed zich voor het eerst voor in mei 2017, toen Ducati terugkoppeling ontving vanuit de Europese markt van een motor waarbij de remdruk was weggevallen. In dezelfde maand werd een tweede geval gemeld, waarna in samenspraak met Brembo onderzoek werd ingelast. In september deed zich een derde geval voor en werd het probleem ook bij Aprilia gemeld. Het probleem had in de meeste gevallen voorgedaan tijdens circuitgebruik.

In november werd duidelijk dat het probleem was ontstaan door de PPS zuiger van de PR16 rempomp, die onder intensieve druk mogelijk zou kunnen scheuren. Bij productie heeft Brembo de PPS remzuiger inmiddels vervangen door een uit massief aluminium vervaardigde zuiger, bij de inmiddels door Aprilia en Ducati uitgeschreven terugroepacties zullen de PPS remzuigers van de Brembo rempompen worden vervangen door aluminium zuigers.

Bij Ducati betreft het de 2015-2018 1299 Panigale / S / FE / SL, de 2015-2018 Monster 1200 S / R, 2015-2018 Multistrada S / Pikes Peak, 2015-2018 Panigale R, 2017-2018 Scrambler 800 Cafe Racer en 2015-2018 XDiavel S. Bij Aprilia gaat het om de 2016-2017 RSV4 RR, Factory Superpole, RF Superpole, 2017 Tuono RR en Factory Superpole.