Motorverkoop trekt weer flink aan: juni groei 22%
Het eerste half jaar van 2020 zijn er ondanks de coronacrisis in Nederland slechts 252 motoren minder verkocht dan in 2019, 8.671 stuks in totaal vergeleken met 8.923 stuks het afgelopen jaar. Dat is een krimp van slechts 2,82%, veel beter dan de autowereld waar de verkoopcijfers dit jaar helemaal zijn ingestort.
Dat de schade zich in Nederland tot slechts 3 procent heeft beperkt komt door de enorme groei in mei en juni, hoewel lang niet alle merken hebben kunnen profiteren van het feit dat een groot deel van Nederland heeft besloten dit jaar niet op vakantie te gaan en dat geld in de hobby te investeren.
Een rondje bellen met wat dealers leert ons dat sinds de coronacrisis met name de prijscategorie tussen de 8.000 en 12.000 euro een enorme boost heeft gehad. En dat zien we inderdaad in de verkoopcijfers terug. De terugval van het premium segment zit 'm met name in de zakelijke markt, die sinds de coronacrisis de hand op de knip is gaan houden.
Van de grote merken hebben alleen van Kawasaki en Yamaha de cijfers over het eerste half jaar met zwarte inkt geschreven, op Moto Guzzi en Royal Enfield na hebben alle Europese merken een flinke klap te verwerken gehad, maar dat zijn ook de merken die met name in dat premium segment sterk vertegenwoordigd zijn.
Daarnaast zijn in Europa bij het uitbreken van de corona pandemie alle productiefabrieken op slot moeten gegaan, waardoor er lange tijd niet is geproduceerd. Nu de productie weer op volle toeren draait is het de verwachting dat ook de Europese merken (maar ook Yamaha dat in Frankrijk een productiefabriek heeft) weer aan zullen gaan trekken.
Wel is het zo dat mensen die in de markt zijn voor een andere motor die nu willen hebben en niet pas over 2 maanden, en dus dan maar voor iets anders kiezen. Een van de motoren die daar het slachtoffer van is, is de Tracer 700, voor 2020 compleet vernieuwd maar productie in Frankrijk en dus in levertijd vertraagd.
Desondanks heeft Yamaha het de eerste zes maanden supergoed gedaan, dankzij de MT-09 (239 stuks, +33%) en de Ténéré 700 (190 stuks, +100%). Bij Kawasaki hebben de Versys 650 (190 stuks, + 30%) en Z900 (353 stuks, +33%) ontzettend goed gescoord.
De Z900 was het eerste halfjaar trouwens het best verkochte model in Nederland. In de lijst prijkt de R 1250 GS weliswaar bovenaan, maar dat zijn de cijfers van de R 1250 GS en de R 1250 GS Adventure bij elkaar opgeteld.
Verkoopcijfers juni 2020
Merk | 2020 | aandeel | 2019 | aandeel | verschil |
KAWASAKI | 365 | 21,50% | 175 | 12,56% | 108,57% |
YAMAHA | 278 | 16,37% | 211 | 15,15% | 31,75% |
BMW | 250 | 14,72% | 197 | 14,14% | 26,90% |
HONDA | 131 | 7,71% | 130 | 9,33% | 0,77% |
SUZUKI | 121 | 7,13% | 125 | 8,97% | -3,20% |
KTM | 119 | 7,01% | 127 | 9,12% | -6,30% |
HARLEY DAVIDSON | 76 | 4,48% | 89 | 6,39% | -14,61% |
TRIUMPH | 70 | 4,12% | 68 | 4,88% | 2,94% |
DUCATI | 56 | 3,30% | 66 | 4,74% | -15,15% |
OVERIG | 232 | 13,66% | 205 | 14,72% | 13,17% |
TOTAAL | 1.698 | 1.393 | 21,90% |
Verkoopcijfers 1e halfjaar 2020:
Merk | 2020 | aandeel | 2019 | aandeel | verschil |
YAMAHA | 1.526 | 17,60% | 1.353 | 15,16% | 12,79% |
KAWASAKI | 1.515 | 17,47% | 1.338 | 14,99% | 13,23% |
BMW | 1.281 | 14,77% | 1.440 | 16,14% | -11,04% |
HONDA | 687 | 7,92% | 802 | 8,99% | -14,34% |
KTM | 663 | 7,65% | 739 | 8,28% | -10,28% |
SUZUKI | 635 | 7,32% | 735 | 8,24% | -13,61% |
HARLEY DAVIDSON | 572 | 6,60% | 705 | 7,90% | -18,87% |
TRIUMPH | 386 | 4,45% | 412 | 4,62% | -6,31% |
PIAGGIO | 322 | 3,71% | 352 | 3,94% | -8,52% |
DUCATI | 264 | 3,04% | 391 | 4,38% | -32,48% |
ROYAL ENFIELD | 115 | 1,33% | 50 | 0,56% | 130,00% |
HUSQVARNA | 113 | 1,30% | 117 | 1,31% | -3,42% |
MOTO GUZZI | 106 | 1,22% | 70 | 0,78% | 51,43% |
ZERO | 90 | 1,04% | 48 | 0,54% | 87,50% |
KYMCO | 42 | 0,48% | 41 | 0,46% | 2,44% |
MASH | 12 | 0,14% | 14 | 0,16% | -14,29% |
OVERIGE MERKEN | 342 | 3,94% | 316 | 3,54% | 8,23% |
TOTAAL | 8.671 | 100,00% | 8.923 | 100,00% | -2,82% |
Best verkochte modellen 2020:
Merk/model | 2020 | 2019 | Verschil |
BMW R 1250 GS / R 1250 GS Adventure | 486 | 563 | -13,68% |
Kawasaki Z900 | 352 | 266 | 32,33% |
Yamaha MT-07 | 264 | 311 | -15,11% |
Yamaha MT-09 | 238 | 180 | 32,22% |
Yamaha Tracer 900 | 217 | 250 | -13,20% |
Kawasaki Z650 | 214 | 207 | 3,38% |
Yamaha Ténéré 700 | 190 | 0 | 100,00% |
Kawasaki Versys 650 | 187 | 146 | 28,08% |
Suzuki V-Strom 650 | 170 | 194 | -12,37% |