Zoeken

Mission Motorcycles spant rechtszaak aan tegen medeoprichter

2 januari 2014
Mission Motorcycles heeft een rechtszaak aangespannen tegen Vincent Ip, een van de drie oprichters van het bedrijf, die in november uit het bedrijf is gezet. Inzet van de rechtszaak zijn het merendeel van de 300.000 bedrijfsaandelen die terug worden geëist.

Mission RS

Het in San Francisco gevestigde Mission Motors dreigt in een moddergevecht te belanden. Oprichters Mark Seeger en Andrew Ng staan recht tegenover hun medeoprichter Vincent Ip, die in november als gevolg van wat in het geding is omschreven als onprofessioneel gedrag is ontslagen.

Volgens de rechtszaak werd door elk van de drie oprichters een bedrag van $30.000 geïnvesteerd, wat in een aandelenpakket van 300.000 aandelen werd omgezet. In september werd een contract opgesteld waarin was opgenomen dat wanneer een van de drie het bedrijf mocht verlaten, de anderen het recht zouden hebben diens aandelen op te kopen. Ip is nu echter van mening dat hij niet gebonden is zich aan de overeenkomst te houden, waardoor het bedrijf nu de rechtszaak is opgestart.

Tegenover de pers onthield Ip zich van commentaar, maar volgens zijn advocate Lisa C. Solbakken is de rechtszaak niet meer dan een pesterige tactiek, ontstaan toen het bedrijf doorkreeg dat Ip een rechtszaak tegen het bedrijf wilde gaan aanspannen voor fraude, contractbreuk en andere redenen.

Volgens Ip's advocatenkantoor heeft de medeoprichter van het bedrijf niet de intentie zijn aandelenpakket van de hand te doen. Mission Motorcycles Inc. is een veelbelovend bedrijf met een veelbelovende toekomst, waar Ip als medeoprichter veel tijd, geld en energie in heeft gestoken. zal een tegenrechtszaak worden aangespannen.

In de tegenrechtszaak die door Ip is aangespannen wordt geteld dat hij zijn aandelen niet van de hand hoeft te doen omdat het contract onder dwang was getekend en niet was ondersteund door enige vorm van overweging of dat er iets in ruil voor werd aangeboden.

De rechtszaak tussen de drie oprichters van het bedrijf komt op het moment dat het bedrijf volop in het spotlicht staat. Het verhaal van het bedrijf begon in 2007 als Mission Motors, maar na een veelbelovende start werd in 2010 de stekker uit het Mission One project getrokken, waarna het bedrijf zich op de productie van elektrische aandrijftechnieken ging richten.

Het afgelopen jaar werd de handschoen van het Mission One project echter weer opgepakt en werd in Mission Motorcycles Inc in mei een nieuw bedrijf opgericht dat zich zou gaan richten op de productie van de Mission R racer en de straatlegale Mission RS.

In de Verenigde Staten is momenteel veel vraag naar de elektrische motorfiets, die daar tussen de $30.000 en $60.000 moet gaan kosten, en door Wired.com is omschreven als het iPhone moment voor elektrische motorfietsen.