Zoeken

Linsdell wint 500cc Classic TT

25 augustus 2013
Voor het eerst sinds zijn dubbelzege tijdens de 2007 Manx Grand Prix heeft Olie Linsdell een race op de roemruchte Mountain Course van het eiland Man gewonnen. Linsdell wist in de 500cc Classic TT op de Giovanni Cabassi Paton 500 in vier ronden meer dan twee minuten voorsprong op te bouwen op William Dunlop, terwijl Jamie Coward op de Norton 500 de derde plaats voor zich op wist te eisen.

Olie Linsdell_Isle_of_Man_Classic_500_TT

Na een week van trainingen op het roemruchte circuit was gisteren om 12:35 uur start van de inaugurele Classic TT met de 500cc Classic TT, die over vier ronden verreden zou worden. Linsdell had in de kwalificatie met 111.385 mijl per uur al de snelste tijd op de klokken gezet en mocht als eerste aan de vier ronden lange race beginnen, gevolgd door Cameron Donald op de Ripley Land Racing Matchless, John McGuinness op de Team Winfield Paton en Bruce Anstey op de McIntosh Racing/Mobil 1 Norton.

De eerste die met mechanische problemen werd geconfronteerd was Gary Johnson, wiens MV Agusta niet wilde starten, maar de Lincs Lifting coureur duwde de motor dapper van de start en kreeg de motor uiteindelijk aan de praat, terwijl Conor Cummins al in de eerste ronde bij Appledene uitviel.

Bij de eerste doorkomst van Glen Helen had Linsdell al een voorsprong van bijna 8 seconden opgebouwd en volbracht zijn eerste ronde met een gemiddelde snelheid van 111.446 mph, een verbetering van het record van 110.984 mph dat in 2010 door Ryan Farquhar tijdens de Manx Grand Prix was gezet.

Door zijn snelle start had Linsdell een voorsprong van 40 seconden op William Dunlop op de Davies Motorsport Honda opgebouwd, met Bruce Anstey op de McIntosh Racing/Mobil 1 Norton zes seconden later op de derde plaats. Cameron Donald lag op de vierde plaats, op drie seconden gevolgd door Jamie Coward die de top vijf completeerde.

De problemen waarmee McGuinness tijdens practice week te kampen had gehad bleven de 20-voudig TT winnaar ook in de race achtervolgen, waardoor hij aan het eind van de eerste ronde zijn Paton in de pits parkeerde.

Zowel Linsdell als William Dunlop doken aan het eind van de eerste ronde de pitstraat al in voor een eerste pitstop om benzine bij te tanken. Ondanks de stop behield Linsdell een voorsprong van 15 seconden op nu tweede man Bruce Anstey met Cameron Donald op de derde plaats. Bij Cruickshanks kwam Donald echter stil te staan, waardoor Chris Palmer bij Ramsey doorschoof naar de derde plaats.

Bruce Anstey zou in de tweede ronde bij Brandywell de volgende uitvaller zijn, terwijl Palmer aan het eind van de tweede ronde door Coward werd ingehaald. Blackpool rijder Roy Richardson lag op dat moment op de vierde plaats, terwijl William Dunlop door zijn pitstop naar de vijfde plaats was teruggevallen.

In de derde ronde werd Linsdell op de Sulby speed trap op een topsnelheid van 146.84 mph geklokt en breidde met een nieuw ronderecord van 111.6660 mph zijn voorsprong uit tot vijftig seconden op Coward, terwijl Palmer bij Governors Bridge uitviel en daarmee de derde plaats in handen van Dunlop gaf.

Terwijl Linsdell zijn voorsprong op kop verder uitbouwde zette William Dunlop een slotoffensief in en wist bij Glen Helen de tweede plaats van Coward over te nemen. Na één uur en tweeëntwintig minuten werd Linsdell met een gemiddelde snelheid van 110.256 mph als winnaar afgevlagd, op twee minuten gevolgd door William Dunlop en Jamie Coward.