Zoeken

Honda Winning Technology Tour: proefrijden met de DCT

2 april 2013
Onbekend maakt onbemind is een gezegde dat zeker bij Honda's Dual Clutch Transmission van toepassing is. Hoewel het geavanceerde schakelsysteem zeker niet slecht te noemen zijn motorrijders er nogal sceptisch over. Om dat te veranderen organiseert Honda de Winning Technology Tour, waarbij je zelf een proefrit kunt maken op een van de DCT modellen uit het gamma van Honda.

Winning-Technology-Tour

Motorrijden met Dual Clutch Transmission (DCT), Honda's geavanceerde schakelsysteem waarbij zowel automatisch als handgeschakeld rijden mogelijk is, biedt comfort, sportiviteit en veiligheid zonder de funfactor van motorrijden te verliezen. De techniek van de dubbele koppeling kent zijn voor- en tegenstanders. Of men is overtuigd, of men heeft er nog nooit mee gereden. Om iedereen de kans te geven de DCT te ervaren, organiseert Honda in het voorjaar van 2013 de Winning Technology Tour.

Gedurende de Winning Technology Tour van Honda organiseren verschillende Honda-dealers in Nederland testweekeinden. De Honda NC700 serie, de VFR1200F en de VFR1200X Crosstourer staan dan klaar voor een uitgebreide proefrit. Een uitgelezen kans voor motorrijders die de Dual Clutch Transmission wel eens willen ervaren.

Dual Clutch Transmission
Honda introduceerde de Dual Clutch Transmission in 2010 op de VFR1200F. ’s Werelds eerste transmissie met dubbele koppeling op een motorfiets. Het systeem berust op een versnellingsbak met twee transmissies. Terwijl de ene transmissie actief is, wordt in de andere de volgende versnelling klaargezet. Het schakelmoment verloopt hierdoor razendsnel en naadloos terwijl het gas er vol op blijft. Motorfietsen met Dual Clutch Transmission hebben geen versnellingspook en koppelingshendel. Automatisch schakelen kan in een sportieve stand of een zuinige stand, maar rijders die meer controle willen kunnen kiezen voor handmatig schakelen met flippers op het stuur.

Door de toepassing van een koppeling voor de 1e, 3e en 5e versnelling en nog een koppeling voor de 2e, 4e en 6e versnelling. Die geven de aandrijfkracht afwisselend door. In enkele honderdste van seconden wordt de oneven versnelling ontkoppeld terwijl de even versnelling wordt ingeschakeld en omgekeerd. Dat resulteert in een soepele overgang naar de andere versnelling zonder dat de aandrijfkracht wordt onderbroken. Daardoor gaat het schakelen niet alleen sneller, maar ook soepeler. Daarnaast houdt de berijder altijd de mogelijkheid om zelf handmatig te schakelen – dat is per slot van rekening toch een belangrijk deel van het plezier van motorrijden. Schakelen kan met de hand via flippers op het stuur of met de voet met de als accessoire verkrijgbare voetpook.

Uitgebreide informatie is te vinden op www.hondaschakeltover.nl, waar ook een proefrit kan worden aangevraagd. Daarnaast kun je je ook aanmelden via de Honda dealer.