Zoeken

Ducati onthult Panigale Anniversario

5 juli 2016
Met wat extra feestelijk tromgeroffel heeft Ducati afgelopen weekend haar negentigjarig jubileum gevierd met een nieuw model: de 1299 Panigale Anniversario.

Ducati 1299_Panigale_S_Anniversario_40Dat vinden we altijd wel leuk natuurlijk, vooral het gedeelte wat 'm zo onderscheidt van een standaard Panigale. In het verleden heeft Ducati er ook altijd wel een handje van gemaakt hun vlaggenschip uit te rusten met wat extra's die we later tegen konden komen in volgende standaardversies, dus op die manier is dit een kijkje in de toekomst. En uiteraard zijn de motoren gehuld in een speciale jas, hebben ze wat exclusievere onderdelen en zijn ze gelimiteerd. Want ja, als je een Anniversario zou wensen, dan mag je snel zijn: er worden er 500 van gemaakt en dan is het op. 

 Ducati 1299_Panigale_S_Anniversario_06Natuurlijk heeft de motor een paar sexy onderdelen, de speciale kroonplaat met serienummer is daar een van. Ook is het balhoofd anders en staat de geometrie dankzij een insert gelijk met de Panigale R. Ga er dus maar van uit dat je een potje sturen kunt. Een handjevol carbondelen en een lichte lithiumaccu halen nog 2.5 kilo van het totaalgewicht af.

Het is geen Panigale met Superleggera onderdelen, het is dan ook geen Superleggera, dat is een afgesloten hoofdstuk. Wat wij veel interessanter vinden is de nieuwe software. De enigineers hebben namelijk alles in de digitale prullenbak (linksonder op je beeldscherm) gegooid en zijn opnieuw begonnen. Hierbij zijn tractiecontrole en wheeliecontrole compleet nieuw, wat een goed merkbaar resultaat moet opleveren. De digitale interventie werkt altijd met pulsen, waarbij je dus een serie wel-niet-wel-niet enzovoort krijgt, als je dit zou uitvergroten. Door de nieuwe software zijn die pulsen een stuk kleiner en preciezer geworden, wat je dus een veel softere interventie oplevert. Dit is uiteindelijk te merken aan... het feit dat je er minder van merkt. Zou je de 205 pk tot op de limiet gebruiken, dan kun je mogelijk het oude systeem nog goed in voelen grijpen, met de nieuwe software is dat dus een stuk minder. Dat rijdt rustiger en is preciezer. Ook kun je zo dus nog dichter op de limiet rijden en daar is het natuurlijk om te doen. Een perfect werkend tractiecontrole kun je nog beter laten communiceren met de grens van je band en dus komt 'rear wheel steering' nog eens dichterbij. 

Om het af te maken krijg je bij de Anniversario ook nog eens een racekit met daarin gefreesd aluminium afdekplaatjes voor de spiegels, een afdekkapke voor je kentekenplaathouder en uiteraard een dikke piep van Akrapovic. Bestel Moar!

Ducati 1299_Panigale_S_Anniversario_41

Ducati 1299_Panigale_S_Anniversario_42