Zoeken

Bosch ontwikkelt digitaal beschermschild

26 mei 2017
Bosch, de technische innovator die ons onder andere bochten-ABS heeft gebracht, is een veiligheidssysteem aan het ontwikkelen dat auto’s met motoren laat communiceren. Met het Bosch digitale beschermschild zou een-derde van alle motorongevallen kunnen worden voorkomen.

Het is dé belangrijkste oorzaak van niet-eenzijdige motorongelukken: de motorrijder is door de andere partij over het hoofd gezien. Motorrijders maken 18 keer meer kans om in het verkeer te overlijden dan automobilisten. Het afgelopen jaar waren er in Duitsland alleen al 30.000 motorongevallen, waarvan ruwweg 600 fataal. 

Door voertuigen met elkaar te laten communiceren zou dat aantal volgens Bosch aanzienlijk kunnen worden teruggebracht en heeft in samenwerking met partners Autotalks, Cohda Wireless en Ducati een prototype slimme oplossing ontwikkeld. 

Dirk Hoheisel, lid Bosch board of Management:
We laten motoren en auto’s met elkaar praten en creëren daarmee een digitaal beschermschild voor motorrijders. Het doel is om te voorkomen dat gevaarlijke situaties om te beginnen al ontstaan.
Met systemen als ABS en MSC (Motorcycle Stability Control - bochten-ABS) heeft Bosch motorrijden al significant veiliger gemaakt. We brengen veiligheid nu naar het volgende niveau. 



Het Digital Protection Shield gebruikt draadloze technologie om tot tien keer per seconde data uit te wisselen met andere voertuigen in de omgeving en zowel bestuurders als motorrijders te waarschuwen, zodat de situatie voorzichtiger kan worden benaderd. Volgens eigen onderzoek kan volgens Bosch het aantal motorongevallen met bijna eenderde worden verkleind. 

Het systeem werkt als volgt: met een snelheid tot 10x per seconde wisselen voertuigen binnen een radius van enkele honderden meters informatie uit voor wat betreft type voertuig, snelheid, positie en bewegingsrichting. Lang voordat bestuurders of de sensoren van hun auto’s zicht hebben op de motor informeert deze technologie ze dat een motor aan het naderen is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan onoverzichtelijke kruisingen of bochten. 

Voor de communicatie is een 5G draadloos netwerk vereist. De tijd tussen verzenden en ontvangen bedraagt slechts enkele milliseconden, waardoor participerende deelnemers continue informatie zenden en ontvangen omtrent de actuele verkeerssituatie. Ook voertuigen die stilstaan of zijn geparkeerd zenden signalen uit.