Zoeken

BMW lanceert dynamisch remlicht

3 juli 2015
Met het verplicht stellen van ASB en de komst van hellingshoek gevoelig ABS is de veiligheid van motoren er de laatste jaren flink op vooruit gegaan. BMW is nog een stap verder gegaan door een dynamisch remlicht te ontwikkelen, dat gaat knipperen zodra er hard wordt geremd. Het dynamische remlicht is het volgend jaar op zes modellen leverbaar.

BMW Dynamisch_remlicht

Het is een nachtmerrie voor elke motorrijder: achterop liggend verkeer dat niet in de gaten heeft dat je knetterhard aan het remmen bent, met alle gevolgen van dien. Dankzij de steeds betere ABS systemen kan er op straat tegenwoordig hard en veilig worden geremd, maar als dat niet door het verkeer achter je wordt opgemerkt heb je een heel ander probleem. Dat vonden ze bij BMW ook, en dus is het dynamische remlicht ontwikkeld als onderdeel van de ’Safety 360°’ strategie.

De additionele remlichtfunctie, die momenteel nog is beperkt tot het EU / ECE gebied, waarschuwt het achteropkomend verkeer op twee niveaus wanneer de motor hard afremt of er een noodstop wordt gemaakt. Stage 1 wordt geactiveerd wanneer de motor vertraagd vanaf snelheden boven de 50 km/u. In dit geval gaat het remlicht met een frequentie van 5Hz knipperen. Komt de snelheid onder de 14 km/u, dan treedt Stage twee in werking en gaan de alarmlichten met een frequentie van 5 Hz knipperen. Deze blijven knipperen totdat de snelheid weer boven de 20 km/u uitkomt.

Het dynamische remlicht is vanaf modeljaar 2016 leverbaar op zes modellen en werkt in combinatie met ABS Pro (in de volksmond: hellingshoek ABS) en de optie Rijmodi Pro. De beide R1200GS modellen, de S1000XR en de drie K1600 modellen (GT, GTL en GTL Exclusive) zijn de eerste modellen die met het dynamische remlicht kunnen worden uitgerust.