Zoeken

Binnenkort: Introductie KTM 1290 Superduke GT

4 maart 2016
Na twee jaar Superduke overheersing in het Nakedsegment breidt KTM uit met de Superduke GT. Klinkt als een Superduke met koffers en een ruitje, ziet er uit als een Superduke met koffers en een ruitje, maar is het dan ook niet meer dan een Superduke met koffers en een ruitje?

Superduke GT-51

Van alle motoren die we dit jaar nieuw hebben mogen verwelkomen is de Superduke GT wel een van die motoren waar we echt reikhalzend naar hebben uitgekeken. De ‘gewone’ Superduke R kennen we, z’n rijeigenschappen ook en we hebben al geleerd dat die motor als reisgenoot al veel punten scoort. Dus moet dat met net nog wat extra reisattributen nog beter worden, zou je denken. Hopen in elk geval wel, want niet elke motor knapt er van op als je ‘m volhangt met dit soort dingen. Zwaarder, logger, minder scherp… het kán. Alleen is dat niet de verwachting bij KTM, want het blijft natuurlijk wel het Oostenrijkse merk dat liever dwars ligt dan met de stroom meegaat. Ze hebben een reputatie te verdedigen.

Superduke GT-25

En de specificaties klinken dan ook veelbelovend: neem de Superduke R en kruis deze met de 1290 Super Adventure en je krijgt de toermotor der toermotoren. Want behalve die al genoemde koffers en ruit krijgen we ook nog: semi-actieve vering, hellingshoekgestuurd ABS en traction control, verstelbare mappings, LED bochtenverlichting, cruise control, een 23 liter tank, andere ergonomie, handvatverwarming en een quickshifter. Standaard. Goedemorgen.

Kortom, er is meer dan genoeg om uit te zoeken en we hebben maar een dag de tijd. Tel daarbij op dat er driehonderd kilometer gereden moet worden op de meest scenerieke wegen van Mallorca en we hebben ons werk uitgestippeld…. Het volledige verslag volgt zo spoedig mogelijk, maar ga er maar vast goed voor zitten.