Zoeken

Bikers Classics: Moto Guzzi in de schijnwerpers

5 mei 2010

Op 11, 12 en 13 juni zal de arend van Moto Guzzi neerstrijken op het circuit van Spa-Francorchamps. Samen met de sidecars zal dit oude Italiaanse merk, gelanceerd in 1921, extra in de bloemetjes gezet worden. De vele Guzzisten zullen hun hartje kunnen ophalen terwijl de rest van het publiek kan kennismaken met de dynamiek van het Italiaanse merk dat al bijna een eeuw lang de motorgeschiedenis mee bepaalt.

Moto_Guzzi_V8.jpg 

Een retrospectieve tentoonstelling …
Hoe Moto Guzzi beter in de schijnwerpers te plaatsen dan met een mooie historische tentoonstelling? Net als vorig jaar voor Luigi Taveri werd gedaan, wordt ook dit jaar een grote tent opgetrokken in de paddock, ter hoogte van de endurance stands. De machines die de geschiedenis van deze producent hebben getekend zullen er tentoongesteld worden. Het betreft tal van machines die perfect gerestaureerd werden, de ene al mooier dan de andere. U zal er heuse juweeltjes kunnen bewonderen en een schat aan technische details die de reputatie van het merk hebben gemaakt van dichtbij ontdekken.

Van Mandelo naar Francorchamps…
Ter gelegenheid van dit eerbetoon heeft Moto Guzzi besloten met de fabriek van Mandelo af te zakken naar het circuit van Spa-Francorchamps. Een tocht die van start gaat aan de fabriek zelf, over de Alpen trekt om dan via een reeks kleine wegen naar ons land te voeren. Als u dat wenst kunt u naar Italië gaan en uw zuiderse collega’s vervoegen in dit ongetwijfeld fantastische avontuur.

LD_0672.jpg

De V8 op circuit…
Terwijl in 1954 de 4-cilinders van Gilera en MV Agusta hoogtij vierden besloot ingenieur Giulio Carcano een V8 Moto Guzzi te bouwen. Een motor met acht cilinders in V-opstelling, watergekoeld en uitgerust met acht Dell’Orto carburatoren van 20 mm. Een blok met een vermogen van 75 pk bij 12.000 t/m, een ongezien toerental voor die tijd. In amper zes maanden tijd werden blok en motor gebouwd zij het wel met heel wat bijkomende afstellingsproblemen. Het grote vermogen vernielde banden, koppeling en ophanging. In 1956 behaalde Bill Lomas met deze V8 nochtans een 3e plaats in de MotoGP van België. Het jaar daarop haalde deze motor heel wat ereplaatsen, maar liet hij het ook een paar keer afweten omdat hij nog niet echt betrouwbaar was.

Deze geniale motorfiets die zijn tijd voorop was werd in 1958 teruggetrokken uit de racerij, wat tevens leidde tot het einde van de carrière van Bill Lomas. U kunt hem wel bewonderen (de motor dan, Bill Lomas kwam op 14 augustus 2007 als gevolg van een hartstilstand te overlijden) op de volgende Bikers’ Classics.

Moto_Guzzi_MGS_01.jpg

Een volledig programma met één “special pack”
Tal van activiteiten en voordelen zijn voorzien voor de Guzzisti. Zo wordt een deel van de parking en van de hoofdtribune speciaal voor hen gereserveerd. Zaterdagavond kunnen alle fans van het merk terecht op een grote BBQ (reserveren is wel verplicht en dient te verlopen via de officiële Guzzi clubs of via het dealer netwerk). Tijdens het hele weekend kunnen alle nieuwe modellen bezichtigd en getest worden. Er worden machines ter beschikking gesteld door Moto TriColore, de importeur voor de Benelux.

Op zondag is een Moto Guzzi parade voorzien op circuit (ook hier verplicht inschrijven). Voor dit alles wordt een speciaal pack voorzien waarin inkom, vrije toegang tot de paddock, BBQ, gratis parking en camping en deelname aan de diverse activiteiten zijn inbegrepen.