Zoeken

Autoriteit Consument & Markt: totaalprijs moet duidelijk in advertentie

11 augustus 2016
Adverteren met een prijs waar onder aan de streep nog flink wat onvermijdelijke kosten bij op worden geteld is binnenkort verleden tijd. Uiterlijk op 1 november moeten onvermijdelijke kosten in de advertentieprijs zijn opgenomen, zo heeft de Autoriteit Consument & Markt bekend gemaakt.

Motordealer

In een oogopslag producten met elkaar vergelijken, dat zou het grote voordeel van Internet moeten zijn, maar wie wel eens op zoek is geweest naar een auto of motor komt bedrogen uit. Zowel bij nieuwe als gebruikte auto’s en motoren worden naast de verkoopprijs nog flink wat extra kosten in rekening gebracht, waaronder leges en kenteken kosten en de beruchte rijklaarkosten, waardoor er bovenop de prijs nog een bedrag tot wel € 1.500 kan worden opgeteld.

Twee jaar geleden startte de Consumentenbond een actie om deze praktijken een halt toe te roepen, maar kreeg daarbij weinig gehoor van dealers en importeurs, waarna de problematiek bij de Autoriteit Consument & Markt is aangekaart. Onderzoek van de ACM wees uit dat het overgrote merendeel van de dealers niet de all-in prijs in de advertentie meld, wat op Europees niveau wettelijk wel verplicht is.

Hoewel het in Europa wettelijk niet is toegestaan om nog extra onvermijdelijke kosten in rekening te brengen liet de BOVAG ons weten niets verkeerd in deze praktijken te zien. In het verleden zijn onder andere de reisbranche en vliegmaatschappijen erop aangesproken, maar volgens BOVAG woordvoerder Tom Huyksens ging die vergelijking helemaal mank, omdat bij vliegtickets niet over de prijs kan worden onderhandeld.

Naast rijklaarkosten vond de BOVAG het de normaalste zaak van de wereld dat bij veel dealers de geadverteerde prijs van gebruikte auto’s en motoren zelfs zonder de bij een BOVAG dealer verplichte 6 maanden garantie is, “omdat mensen zonder garantie willen kopen en een dealer die all-in prijzen vermeld zichzelf uit de markt prijst.” Inderdaad, precies dezelfde non-argumenten die destijds door vliegwinkels en reisorganisaties werden geroepen.

De Autoriteit Consument & Markt deelde de mening van de BOVAG echter niet en heeft nu een bindende uitspraak inzake deze kwestie gedaan. De ACM geeft dealers en importeurs tot 1 november de tijd om hun prijzen in advertenties aan te passen. Dat houdt in dat alle onvermijdelijke kosten in de prijs moeten worden vermeld. De ACM is geautoriseerd om tegen overtreders op te treden, de sancties die kunnen worden opgelegd kunnen variëren van een boete tot dwangsommen.

In eerste instantie heeft de ACM zich op de autobranche gericht, maar een woordvoerder wist ons te vertellen dat de uitspraak voor alle sectoren geldt, dus ook voor de motorbranche. Overtredingen kunnen worden gemeld bij het consumentenloket op www.consuwijzer.nl