Zoeken

ANWB wil nieuw boetebeleid

28 januari 2014
De ANWB vindt dat de opbrengst van verkeersboetes ter verbetering van de verkeersveiligheid moet worden gebruikt. Volgens de belangenorganisatie voor twee- en vierwielers worden de boetes nu gebruikt om gaten in de Rijksbegroting te dichten.

Lasergun

In een brief aan de tweede kamer stelt de ANWB dat Verkeersboetes momenteel worden gebruikt om de Rijksbegroting te dichten, in plaats van de verkeersveiligheid te verbeteren. Volgens de bond zijn de inkomsten uit verkeersboetes de afgelopen jaren stelselmatig verhoogd, wat in 2013 goed was voor een bedrag van 1 miljard euro.

Naast de jaarlijkse automatische inflatiecorrectie zijn de absolute boetebedragen per 1 januari 2014 ook verhoogd. Nederlandse verkeersboetes horen inmiddels tot de hoogste in Europa. Het aantal verkeersdoden is stabiel en het aantal gewonden stijgt.

De ANWB vraagt zich af in hoeverre de voortdurende verhogingen bijdragen aan de verkeersveiligheid. Het aantal staandehoudingen neemt bovendien af en de relatie tussen de hoogte van het boetebedrag en de ernst van de overtreding wordt steeds onduidelijker.

En dat is volgens de ANWB een slechte zaak, wat dit zijn wel essentiële factoren voor een effectief beleid. Van verkeersboetes moet een educatieve werking uitgaan en dat gebeurt niet door ze automatisch te verhogen. Als voorbeeld wordt de boete voor parkeren op een invalidenparkeerplaats aangehaald: de boete hiervoor bedraagt momenteel 370 euro, terwijl het veel gevaarlijkere bellen in de auto 'slechts' 230 euro kost.

Ook duurt het volgens de ANWB veel te lang voordat een boete op de deurmat valt. Nu duurt het weken (en soms zelfs maanden) voordat de boete binnen komt, en dat zou volgens de ANWB binnen 24 uur moeten zijn. Volgens de ANWB ervaart menig weggebruiker daardoor een bon niet als correctie maar als een vervelende bijkomstigheid.

Uitgangspunten van het boetesysteem zouden volgens de ANWB moeten zijn:
- Verkeersboetes moeten een logische relatie hebben met de ernst van de overtreding. Overtreders passen hun gedrag eerder aan als zij de sanctie als logisch ervaren.
- Gerichte handhaving, op maat: werk ook met waarschuwingen.
- Bekort de tijd dat de acceptgiro op de mat valt naar maximaal 24 uur en voeg daar een bewijsstuk aan toe.