Zoeken

700 banen op de tocht bij Harley-Davidson

9 juli 2020
Het zijn geen gemakkelijke tijden bij Harley-Davidson. Nadat eerder al CEO Matthew Lavatich werd ontslagen is nu ook CFO John Olin naar huis werd gestuurd. Wereldwijd moeten bovendien 700 Harley-Davidson medewerkers op zoek naar ander werk.

Het gaat niet goed met Harley-Davidson. De verkoop was de afgelopen jaren al niet echt florisant en resulteerde erin dat CEO Matthew Lavatich aan de kant werd gezet, en daar kwam dit jaar de COVID-19 pandemie bovenop, waardoor de productie enige tijd volledig moest worden stilgelegd.

Bij de wereldwijde Harley-Davidson organisatie staan nu 700 banen op de tocht. In een officieel statement zegt het bedrijf ongeveer 700 posities minder te hebben binnen de wereldwijde operaties, waarvan naar verwachting ongeveer 500 medewerkers gedurende 2020 het bedrijf zullen verlaten. De resterende 200 arbeidsplaatsen zijn vacatures die niet worden gevuld. 

Wereldwijd zijn ongeveer 6.000 mensen werkzaam bij Harley-Davidson, het is momenteel nog niet duidelijk waar de meeste ontslagen zullen gaan vallen. In de VS heeft Harley afgelopen maand 150 medewerkers op straat gezet, waaronder tientallen productiemedewerkers. 

Naast het snijden in personeel is ook Chief Financial Officer (CFO) John Olin de weg naar buiten gewezen. Olin was 17 jaar werkzaam bij Harley-Davidson. Darrel Thomas neemt tijdelijk de functie van Olin waar. 

Na het ontslag van Matt Levatich kondigde Harley-Davidson een drastische reorganisatie aan , het "roads to" 5-jarenplan werd door de kersverse CEO Jochen Zeitz ingeruild voor een nieuw "Rewire" bedrijfsplan. 

Essentiële punten in "Rewire" zijn:
- core business versterken en uitbreiding naar nieuwe markten beter balanceren
- prioriteit geven aan belangrijke markten
- reset productlanceringen en product line-up om te simplificeren en voor maximale impact
- Parts & Accessoires en General Merchandise business ten volle gaan benutten
- organisatiestructuur, kosten en operatiemodel aanpassen en in lijn brengen, om kosten te reduceren en efficiency te vergroten om Harley weer stabiel en succesvol te krijgen.