2017 lichte groei motorverkoop
Echt schokkend zijn ze niet, de verkoopcijfers van nieuwe motoren van afgelopen jaar. Tenminste, zolang je niet te diep op de cijfers ingaat, want wat merken onderling betreft zijn toch behoorlijk grote verschillen te ontdekken.
Lange tijd voerde Kawasaki de verkooplijst aan en leek daarmee voor het eerst in de geschiedenis in Nederland de felbegeerde titel marktleider in handen te krijgen, maar had de laatste maanden geen antwoord op het eindoffensief dat door BMW was ingezet.
Ook wat losse modellen betreft heeft BMW een goed jaar achter de rug, de R 1200 GS Adventure was opnieuw het best verkochte model, op de voet gevolgd door de gewone R 1200 GS. Daarnaast heeft BMW goede zaken gedaan voor wat betreft aanbesteding voor overheidsdiensten als de politie.
Opmerkelijk aan de verkoopcijfers van BMW is wel het hoge percentage 'voertuig branche', ofwel dealer demo's en dergelijke, dat met 509 stuks meer dan een kwart van de totale verkoop van BMW voor z'n rekening neemt.
Het tweede dat opvalt is dat drie van de vier Japanse merken de groei van de afgelopen jaren niet door hebben weten te zetten. De grootste klappen vielen bij Honda, dat sinds de fusie van Nederland en België in stormachtig weer terecht is geraakt en na een uitzonderlijke groei in 2016 haar verkoop het afgelopen jaar weer met 21,16% zag teruglopen.
Ook bij Suzuki en Yamaha liepen de verkopen terug. Bij Yamaha werd de schade uiteindelijk tot 1,18% beperkt, bij Suzuki werd een min van 3,48% genoteerd. Voor 2018 ziet het er voor Suzuki nog slechter uit, in Milaan werden geen nieuwe modellen gepresenteerd wat killing voor verkoop is, daarnaast heeft verkoopmanager Theo Kruythof eind vorig jaar de overstap naar Kawasaki gemaakt.
Het marktleiderschap mag Kawasaki aan haar neus voorbij zijn gegaan, maar dat maakt de enorme groei die Team Green de afgelopen 4 jaar heeft weten te realiseren er niet minder indrukwekkend om. Ten opzichte van 2016 noteerde Kawasaki een groei van 22,87% en was daarmee opnieuw het hardst groeiende motormerk, het kleine Mash buiten beschouwing latend.
Verkoopcijfers 2017
2017 | 2016 | ||||
Merk | aantal | aandeel | aantal | aandeel | verschil |
BMW | 2.021 | 15,81% | 1.961 | 15,59% | 3,06% |
Kawasaki | 1.848 | 14,45% | 1.504 | 11,96% | 22,87% |
Yamaha | 1.840 | 14,39% | 1.862 | 14,81% | -1,18% |
Honda | 1.211 | 9,47% | 1.536 | 12,21% | -21,16% |
Suzuki | 1.164 | 9,10% | 1.206 | 9,59% | -3,48% |
KTM | 1.113 | 8,70% | 967 | 7,69% | 15,10% |
Harley-Davidson | 1.032 | 8,07% | 1.017 | 8,09% | 1,47% |
Triumph | 644 | 5,04% | 655 | 5,21% | -1,68% |
Ducati | 578 | 4,52% | 512 | 4,07% | 12,89% |
Piaggio | 438 | 3,43% | 416 | 3,31% | 5,29% |
Husqvarna | 137 | 1,07% | 121 | 0,96% | 13,22% |
Kymco | 120 | 0,94% | 103 | 0,82% | 16,50% |
Mash | 50 | 0,39% | 31 | 0,25% | 61,29% |
Aprilia | 49 | 0,38% | 46 | 0,37% | 6,52% |
Moto Guzzi | 36 | 0,28% | 65 | 0,52% | -44,62% |
MV Agusta | 25 | 0,20% | 54 | 0,43% | -53,70% |
Peugeot | 9 | 0,07% | 28 | 0,22% | -67,86% |
Overig | 471 | 3,68% | 491 | 3,90% | -3,69% |
Totaal | 12.786 | 12.575 | 1,68% |
Best verkochte modellen
2017 | 2016 | ||||||
Merk | Model | aantal | aandeel | aantal | aandeel | verschil | |
1 | BMW | R 1200 GS Adventure | 401 | 3,14% | 409 | 3,25% | -1,96% |
2 | BMW | R 1200 GS | 374 | 2,93% | 331 | 2,63% | 12,99% |
3 | Yamaha | MT-07 | 331 | 2,59% | 354 | 2,82% | -6,50% |
4 | Yamaha | MT-09 | 329 | 2,57% | 462 | 3,67% | -28,79% |
5 | Suzuki | V-Strom 650 | 315 | 2,46% | 261 | 2,08% | 20,69% |
6 | Kawasaki | Z650 | 313 | 2,45% | 0 | 0,00% | 100,00% |
7 | Harley-Davidson | Touring | 308 | 2,41% | 247 | 1,96% | 24,70% |
8 | Kawasaki | Z900 | 304 | 2,38% | 0 | 0,00% | 100,00% |
9 | Piaggio | GTS250 | 242 | 1,89% | 107 | 0,85% | 126,17% |
10 | Honda | NC750X | 237 | 1,85% | 226 | 1,80% | 4,87% |
11 | Yamaha | Tracer 900 | 231 | 1,81% | 0 | 0,00% | 100,00% |
12 | Kawasaki | Versys 650 | 211 | 1,65% | 235 | 1,87% | -10,21% |
13 | Harley-Davidson | Softail | 208 | 1,63% | 239 | 1,90% | -12,97% |
14 | BMW | R1200RT | 202 | 1,58% | 260 | 2,07% | -22,31% |
15 | Suzuki | GSX-S750 | 165 | 1,29% | 0 | 0,00% | 100,00% |
16 | Kawasaki | Ninja 650 | 160 | 1,25% | 0 | 0,00% | 100,00% |
17 | BMW | R NineT | 151 | 1,18% | 47 | 0,37% | 221,28% |
18 | Suzuki | V-Strom 1000 | 149 | 1,17% | 149 | 1,18% | 0,00% |
19 | BMW | F700GS | 142 | 1,11% | 112 | 0,89% | 26,79% |
20 | Honda | CRF1000L Africa Twin | 141 | 1,10% | 211 | 1,68% | -33,18% |